Trvanlivosť palív
Bio sa pridava aj v zime. Zlozka ktora tam ide je MERO - Methyl Ester Repkoveho Oleja je to v podstate Repkovy olej zbaveny parafinov, mydla , glycerinu a vody esterifikaciou za pritomnosti katalizatora - methylalkoholu. Mero sa chova potom ako nafta.
Zimna nafta ma len ine aditiva ako letna.
to Guns: S aditivami nemam ziadne nove skusenosti. Posledne info mam este tak s pred 10 rokov. Vtedy boli najlepsie paliva na pumpach Avanti. Dnes by som to typol na OMW. Pripadne sa spytat ci vozia benzin zo Schwechatu alebo zo Slovnaftu.
Najlepsie bude nakupit Aral Super plus aj ked ma vyssie oktanove cislo. Casom sa aditiva zacnu rozkladat a oktanove cislo klesne na uroven aka je potrebna pre centralu. Dalej sa odporuca na 5l benzinu naliat 0,25l cisteho alkoholu najlepsie z lekarne. Ten naviaze na seba pripadnu vodu.
Dalej na zlepsenie horenia je dobre pridavat aceton - mnozstvo musim vyguglit. Motor ma mensiu spotrebu, lebo aceton redukuje povrchove napatie.
Pred skladovanim nafty alebo benzinu sa odporuca vyplachnut nadobu hydraulickym ATF olejom. ATF olej zabija bakterie teda ak nie je poruke original pripravok.
Zimna nafta ma len ine aditiva ako letna.
to Guns: S aditivami nemam ziadne nove skusenosti. Posledne info mam este tak s pred 10 rokov. Vtedy boli najlepsie paliva na pumpach Avanti. Dnes by som to typol na OMW. Pripadne sa spytat ci vozia benzin zo Schwechatu alebo zo Slovnaftu.
Najlepsie bude nakupit Aral Super plus aj ked ma vyssie oktanove cislo. Casom sa aditiva zacnu rozkladat a oktanove cislo klesne na uroven aka je potrebna pre centralu. Dalej sa odporuca na 5l benzinu naliat 0,25l cisteho alkoholu najlepsie z lekarne. Ten naviaze na seba pripadnu vodu.
Dalej na zlepsenie horenia je dobre pridavat aceton - mnozstvo musim vyguglit. Motor ma mensiu spotrebu, lebo aceton redukuje povrchove napatie.
Pred skladovanim nafty alebo benzinu sa odporuca vyplachnut nadobu hydraulickym ATF olejom. ATF olej zabija bakterie teda ak nie je poruke original pripravok.
Niečo k trvanlivosti palív:
Biozložky v palive pomáhajú, ale aj škodia
Benzíny alebo nafta vydržia v skladoch aj päť rokov a budú stále použiteľné. Čo ak do nich primiešame biozložky? Ako vplývajú na kvalitu pohonných látok, ktoré tankujeme?
Biopalivá. Do motora vozidiel sa dostávajú buď v čistej forme alebo ako súčasť benzínov alebo nafty. Na Slovensku je raritou, ak niekto jazdí na stopercentné biopalivo. Biozložky však do motorov prostredníctvom konvenčných palív tankujeme v podstate všetci.
Biopalivo MERO sa pridáva do nafty, ETBE je súčasťou benzínov.
To, že v benzíne alebo nafte musí byť podľa predpisov isté percento biopalív, je známe už dlho. Čo však mnohí nevedia, je to, ako biopalivá ovplyvňujú motor a ako biozložky vplývajú na kvalitu pohonnej látky?
Ako biozložky ovplyvňujú kvalitu pohonnej látky
Podľa Jozefa Žužova, vedúceho inšpekcie výrobkov v Slovnafte, sú na kvalitu dva základné pohľady. "Keďže sú to kyslíkaté látky, sú veľmi výhodné pre proces spaľovania ako takého. Čiže na dokonalejšie spaľovanie zmesi vstrekovaného paliva sú super. MERO aj ETBE obsahujú kyslík, a to podporuje horenie."
Biozložky však vplývajú na palivá aj negatívne. "Tým, že my tam vlastne dávame nejaký kyslík, palivo starne rýchlejšie. S vekom je nestabilnejšie. Tak, ako starneme my, keď dýchame kyslík. Čím je viac kyslíka, tým to starnutie je rýchlejšie, teda proces degenerácia paliva je rýchlejší. Palivo má potom tendenciu rozkladať sa," doplnil Žužov.
Aj pohonná látka starne
Na prvý pohľad to teda vyzerá tak, že čím skôr natankujeme pohonnú látku s biozložkou do auta, tým lepšie. Čím neskôr, tým horšie vlastnosti paliva.
"Proces starnutia sa dá ťažko nejakým spôsobom namodelovať. Ale treba povedať, v akom štádiu tej nestability sme. Či sme niekde na začiatku, alebo sme na konci, keď už sa vytvárajú živice alebo strašne veľké uhľovodíkové aglomeráty, ktoré už nedokážeme spáliť v motore," povedal odborník na kvalitu palív a dodal, že čím sa palivo s biozložkami dlhšie skladuje, tým je rizikovejšie pre motor.
Pre kvalitu benzínu alebo nafty s biozložkami je rozhodujúci vek prípadne doba skladovania. Dnes však nikto nevie povedať, ako dlho bude pohonná látka s MERO alebo ETBE dostatočne stabilná, aby to nemalo negatívny vplyv na motor a jeho výkon.
Ako dlho sú benzíny alebo nafta dostatočne kvalitné?
"To je ako keď sa začali vyrábať bezsírne palivá, tak až kdesi vo Švédsku zistili, že tie palivá potrebujú prísadu lebo motory zostali stáť. Aj nestabilita palív s biozložkami je vlastne v zárodku. Čiže každý sa vyhýba otázke a odpovedi, ako dlho ich môžme skladovať, povedal Žužov.
Podľa Jozefa Žužova je v USA potrebné po 6 mesiacoch spraviť kontrolný rozbor paliva, či je použiteľné. V Európe sa používajú iné lehoty.
"Ja by som povedal, že to nebio palivo, to vydrží, myslím, bez problémov štyri roky. Minimálne štátne hmotné rezervy ich tam majú päť rokov, takže to máme odskúšané a nie je to problém. Pritom tie s biozložkou by nemali mať problém vydržať rok."
Na väčšine čerpacích staníc pritom cisterny privážajú nové palivá každých niekoľko dní.
Koľko biozložiek v palive je dosť?
Biozložky sa do pohonných látok pridávajú v rôznych pomeroch. Začínalo sa s pomerne malým množstvom MERO či ETBE. Dnes sa v litri predaného benzínu alebo nafty nachádza približne 5 až 7 percent biozložiek. V Nemecku sa však už predávajú benzíny s viac ako 10 percent ETBE.
Aj keď väčšina áut zvládne isté množstvo biozložiek v palive, ich privysoké percento by mohlo motoru uškodiť, ak na to nie je pripravený. Tí, ktorí vyrábajú motory, určujú, aké palivá sa môžu používať.
"Vždy závisí od nich, čo sa dovolí normou. Tá norma môže byť aj stopercentné biopalivo bez problémov, ale ten motor musí byť na to pripravený," dodal Žužov.
Vysvetlil, že aj keď musí byť súhra medzi vývojármi motorov a pohonných látok, motorári sú tí, ktorí určujú smer.
Ako príklad toho, že motor dokáže zvládnuť aj netradičné palivo, Žužov spomenul motor vyvinutý v Nemecku, ktorý jazdí na stopercentný olej. "Čiže vy olej nemusíte ani esterifikovať, teda vyrábať estery mastných kyselín. Môžte do auta naliať surový olej a už to ide."
Olej z fritézy namiesto nafty?
Aj na Slovensku sa viacerí motoristi pochválili tým, že namiesto nafty liali do motora prepálený olej z fritézy.
"To by som nerobil. Je to tak, že vždy, keď si pozriete na palivá detailne, vždy je to akási zmes. Tie uhľovodíky sú tam v istom destilačnom rozmedzí. Teda aj dizajn motora je konštruovaný tak, že tam potrebuje nejaké ľahšie molekuly, stredné a ťažšie. A keď mi tam dáme len tú biozložku, tak to bude úzky rez typmi molekúl," povedal odborník na kvalitu motorových palív. Podľa neho dnešné motory nie sú konštrukčne stavané na to, aby spracovali len biopalivá.
"Preto sa stávalo napríklad, keď neboli dobré metyl-estery rastlinných olejov či živočíšnych olejov, hlavne v Ázii, že nízkoteplotné vlastnosti oleja neboli v biozložke vytuningované, biozložky sa nespálili a prešli dole do priestoru oleja. Tam urobili veľkú gélovú zmes, ktorá znefunkčnila celý motor," dodal na záver Jozef Žužov, vedúci inšpekcie výrobkov v Slovnafte.
Aj keď do dnešného motora nalejete čisté biopalivo, bude len otázkou krátkeho času, kedy sa vám to vypomstí na nefunkčnom aute.
zdroj: http://natankuj.sme.sk/c/5839199/biozlo ... kodia.html
Biozložky v palive pomáhajú, ale aj škodia
Benzíny alebo nafta vydržia v skladoch aj päť rokov a budú stále použiteľné. Čo ak do nich primiešame biozložky? Ako vplývajú na kvalitu pohonných látok, ktoré tankujeme?
Biopalivá. Do motora vozidiel sa dostávajú buď v čistej forme alebo ako súčasť benzínov alebo nafty. Na Slovensku je raritou, ak niekto jazdí na stopercentné biopalivo. Biozložky však do motorov prostredníctvom konvenčných palív tankujeme v podstate všetci.
Biopalivo MERO sa pridáva do nafty, ETBE je súčasťou benzínov.
To, že v benzíne alebo nafte musí byť podľa predpisov isté percento biopalív, je známe už dlho. Čo však mnohí nevedia, je to, ako biopalivá ovplyvňujú motor a ako biozložky vplývajú na kvalitu pohonnej látky?
Ako biozložky ovplyvňujú kvalitu pohonnej látky
Podľa Jozefa Žužova, vedúceho inšpekcie výrobkov v Slovnafte, sú na kvalitu dva základné pohľady. "Keďže sú to kyslíkaté látky, sú veľmi výhodné pre proces spaľovania ako takého. Čiže na dokonalejšie spaľovanie zmesi vstrekovaného paliva sú super. MERO aj ETBE obsahujú kyslík, a to podporuje horenie."
Biozložky však vplývajú na palivá aj negatívne. "Tým, že my tam vlastne dávame nejaký kyslík, palivo starne rýchlejšie. S vekom je nestabilnejšie. Tak, ako starneme my, keď dýchame kyslík. Čím je viac kyslíka, tým to starnutie je rýchlejšie, teda proces degenerácia paliva je rýchlejší. Palivo má potom tendenciu rozkladať sa," doplnil Žužov.
Aj pohonná látka starne
Na prvý pohľad to teda vyzerá tak, že čím skôr natankujeme pohonnú látku s biozložkou do auta, tým lepšie. Čím neskôr, tým horšie vlastnosti paliva.
"Proces starnutia sa dá ťažko nejakým spôsobom namodelovať. Ale treba povedať, v akom štádiu tej nestability sme. Či sme niekde na začiatku, alebo sme na konci, keď už sa vytvárajú živice alebo strašne veľké uhľovodíkové aglomeráty, ktoré už nedokážeme spáliť v motore," povedal odborník na kvalitu palív a dodal, že čím sa palivo s biozložkami dlhšie skladuje, tým je rizikovejšie pre motor.
Pre kvalitu benzínu alebo nafty s biozložkami je rozhodujúci vek prípadne doba skladovania. Dnes však nikto nevie povedať, ako dlho bude pohonná látka s MERO alebo ETBE dostatočne stabilná, aby to nemalo negatívny vplyv na motor a jeho výkon.
Ako dlho sú benzíny alebo nafta dostatočne kvalitné?
"To je ako keď sa začali vyrábať bezsírne palivá, tak až kdesi vo Švédsku zistili, že tie palivá potrebujú prísadu lebo motory zostali stáť. Aj nestabilita palív s biozložkami je vlastne v zárodku. Čiže každý sa vyhýba otázke a odpovedi, ako dlho ich môžme skladovať, povedal Žužov.
Podľa Jozefa Žužova je v USA potrebné po 6 mesiacoch spraviť kontrolný rozbor paliva, či je použiteľné. V Európe sa používajú iné lehoty.
"Ja by som povedal, že to nebio palivo, to vydrží, myslím, bez problémov štyri roky. Minimálne štátne hmotné rezervy ich tam majú päť rokov, takže to máme odskúšané a nie je to problém. Pritom tie s biozložkou by nemali mať problém vydržať rok."
Na väčšine čerpacích staníc pritom cisterny privážajú nové palivá každých niekoľko dní.
Koľko biozložiek v palive je dosť?
Biozložky sa do pohonných látok pridávajú v rôznych pomeroch. Začínalo sa s pomerne malým množstvom MERO či ETBE. Dnes sa v litri predaného benzínu alebo nafty nachádza približne 5 až 7 percent biozložiek. V Nemecku sa však už predávajú benzíny s viac ako 10 percent ETBE.
Aj keď väčšina áut zvládne isté množstvo biozložiek v palive, ich privysoké percento by mohlo motoru uškodiť, ak na to nie je pripravený. Tí, ktorí vyrábajú motory, určujú, aké palivá sa môžu používať.
"Vždy závisí od nich, čo sa dovolí normou. Tá norma môže byť aj stopercentné biopalivo bez problémov, ale ten motor musí byť na to pripravený," dodal Žužov.
Vysvetlil, že aj keď musí byť súhra medzi vývojármi motorov a pohonných látok, motorári sú tí, ktorí určujú smer.
Ako príklad toho, že motor dokáže zvládnuť aj netradičné palivo, Žužov spomenul motor vyvinutý v Nemecku, ktorý jazdí na stopercentný olej. "Čiže vy olej nemusíte ani esterifikovať, teda vyrábať estery mastných kyselín. Môžte do auta naliať surový olej a už to ide."
Olej z fritézy namiesto nafty?
Aj na Slovensku sa viacerí motoristi pochválili tým, že namiesto nafty liali do motora prepálený olej z fritézy.
"To by som nerobil. Je to tak, že vždy, keď si pozriete na palivá detailne, vždy je to akási zmes. Tie uhľovodíky sú tam v istom destilačnom rozmedzí. Teda aj dizajn motora je konštruovaný tak, že tam potrebuje nejaké ľahšie molekuly, stredné a ťažšie. A keď mi tam dáme len tú biozložku, tak to bude úzky rez typmi molekúl," povedal odborník na kvalitu motorových palív. Podľa neho dnešné motory nie sú konštrukčne stavané na to, aby spracovali len biopalivá.
"Preto sa stávalo napríklad, keď neboli dobré metyl-estery rastlinných olejov či živočíšnych olejov, hlavne v Ázii, že nízkoteplotné vlastnosti oleja neboli v biozložke vytuningované, biozložky sa nespálili a prešli dole do priestoru oleja. Tam urobili veľkú gélovú zmes, ktorá znefunkčnila celý motor," dodal na záver Jozef Žužov, vedúci inšpekcie výrobkov v Slovnafte.
Aj keď do dnešného motora nalejete čisté biopalivo, bude len otázkou krátkeho času, kedy sa vám to vypomstí na nefunkčnom aute.
zdroj: http://natankuj.sme.sk/c/5839199/biozlo ... kodia.html
Už nejaký čas používam pri tankovaní aditívum VIF, ktoré má okrem iného na etikete uvedené aj to, že citujem: stabilizuje naftu a predlžuje jej skladovací čas. Takže aj to by mohlo byť isté riešenie pri skladovaní nafty. Nikde som sa však zatiaľ nedočítal, o koľko ten skladovací čas vlastne predlžuje.
http://www.41.cz/vif/doc/test_aditiv.pdf
http://www.41.cz/vif/doc/test_aditiv.pdf
- -Tommasino-
- prispievateľ
- Príspevky: 230
- Registered for: 14 years 4 months
Z vlastnej skúsenosti viem, že nafta uskladnená v pivnici: chladné a tmavé miesto ani po 6-8 rokoch nezmenila vlastnosti natoľko aby sa nedala použiť.
Do nafty neboli pridávané žiadne dodatočné aditíva.
Uskladnená bola v 200l sude a nejakých 25l priehľadných bandaskách.
Použitá bola bez problémov v motoroch s commonrailom (D-4D a CDI) , ktoré sú samozrejme citlivejšie na kvalitu paliva, na rozdiel od starých dieslakov čo žerú všetko...
Tommasino
Do nafty neboli pridávané žiadne dodatočné aditíva.
Uskladnená bola v 200l sude a nejakých 25l priehľadných bandaskách.
Použitá bola bez problémov v motoroch s commonrailom (D-4D a CDI) , ktoré sú samozrejme citlivejšie na kvalitu paliva, na rozdiel od starých dieslakov čo žerú všetko...
Tommasino
- -Tommasino-
- prispievateľ
- Príspevky: 230
- Registered for: 14 years 4 months
- 2weird2die
- častý prispievateľ
- Príspevky: 741
- Registered for: 13 years 10 months