Trvanlivosť palív

...alebo tiež rady ako na to, keď sa všetko poser..
Používateľov profilový obrázok
Kapo
častý prispievateľ
Príspevky: 1444
Registered for: 16 years 3 months

Príspevok od používateľa Kapo »

Ak budete zhánať palivo na uskladnenie, tak určite si kúpte zimné.
Býva o dosť kvalitnejšie, aditivované a nafta bez biozložky.
inspiring_ganguly

Príspevok od používateľa inspiring_ganguly »

No neviem Kapo mne sa zdá že nejaká vyhláška určuje že do benzínu a nafty sa pridáva bio zložka bez nej sa palivo v SK kúpiť nedá ,alebo myslíš že zimná nafta ju nemá?
Používateľov profilový obrázok
AKI
expert
Príspevky: 1380
Registered for: 20 years 9 months

Príspevok od používateľa AKI »

Bio sa pridava aj v zime. Zlozka ktora tam ide je MERO - Methyl Ester Repkoveho Oleja je to v podstate Repkovy olej zbaveny parafinov, mydla , glycerinu a vody esterifikaciou za pritomnosti katalizatora - methylalkoholu. Mero sa chova potom ako nafta.
Zimna nafta ma len ine aditiva ako letna.

to Guns: S aditivami nemam ziadne nove skusenosti. Posledne info mam este tak s pred 10 rokov. Vtedy boli najlepsie paliva na pumpach Avanti. Dnes by som to typol na OMW. Pripadne sa spytat ci vozia benzin zo Schwechatu alebo zo Slovnaftu.
Najlepsie bude nakupit Aral Super plus aj ked ma vyssie oktanove cislo. Casom sa aditiva zacnu rozkladat a oktanove cislo klesne na uroven aka je potrebna pre centralu. Dalej sa odporuca na 5l benzinu naliat 0,25l cisteho alkoholu najlepsie z lekarne. Ten naviaze na seba pripadnu vodu.
Dalej na zlepsenie horenia je dobre pridavat aceton - mnozstvo musim vyguglit. Motor ma mensiu spotrebu, lebo aceton redukuje povrchove napatie.

Pred skladovanim nafty alebo benzinu sa odporuca vyplachnut nadobu hydraulickym ATF olejom. ATF olej zabija bakterie teda ak nie je poruke original pripravok.
Používateľov profilový obrázok
Panzer
Administrátor
Príspevky: 2918
Registered for: 16 years 11 months

Príspevok od používateľa Panzer »

Niečo k trvanlivosti palív:

Biozložky v palive pomáhajú, ale aj škodia
Benzíny alebo nafta vydržia v skladoch aj päť rokov a budú stále použiteľné. Čo ak do nich primiešame biozložky? Ako vplývajú na kvalitu pohonných látok, ktoré tankujeme?

Biopalivá. Do motora vozidiel sa dostávajú buď v čistej forme alebo ako súčasť benzínov alebo nafty. Na Slovensku je raritou, ak niekto jazdí na stopercentné biopalivo. Biozložky však do motorov prostredníctvom konvenčných palív tankujeme v podstate všetci.

Biopalivo MERO sa pridáva do nafty, ETBE je súčasťou benzínov.

To, že v benzíne alebo nafte musí byť podľa predpisov isté percento biopalív, je známe už dlho. Čo však mnohí nevedia, je to, ako biopalivá ovplyvňujú motor a ako biozložky vplývajú na kvalitu pohonnej látky?

Ako biozložky ovplyvňujú kvalitu pohonnej látky
Podľa Jozefa Žužova, vedúceho inšpekcie výrobkov v Slovnafte, sú na kvalitu dva základné pohľady. "Keďže sú to kyslíkaté látky, sú veľmi výhodné pre proces spaľovania ako takého. Čiže na dokonalejšie spaľovanie zmesi vstrekovaného paliva sú super. MERO aj ETBE obsahujú kyslík, a to podporuje horenie."

Biozložky však vplývajú na palivá aj negatívne. "Tým, že my tam vlastne dávame nejaký kyslík, palivo starne rýchlejšie. S vekom je nestabilnejšie. Tak, ako starneme my, keď dýchame kyslík. Čím je viac kyslíka, tým to starnutie je rýchlejšie, teda proces degenerácia paliva je rýchlejší. Palivo má potom tendenciu rozkladať sa," doplnil Žužov.

Aj pohonná látka starne
Na prvý pohľad to teda vyzerá tak, že čím skôr natankujeme pohonnú látku s biozložkou do auta, tým lepšie. Čím neskôr, tým horšie vlastnosti paliva.

"Proces starnutia sa dá ťažko nejakým spôsobom namodelovať. Ale treba povedať, v akom štádiu tej nestability sme. Či sme niekde na začiatku, alebo sme na konci, keď už sa vytvárajú živice alebo strašne veľké uhľovodíkové aglomeráty, ktoré už nedokážeme spáliť v motore," povedal odborník na kvalitu palív a dodal, že čím sa palivo s biozložkami dlhšie skladuje, tým je rizikovejšie pre motor.

Pre kvalitu benzínu alebo nafty s biozložkami je rozhodujúci vek prípadne doba skladovania. Dnes však nikto nevie povedať, ako dlho bude pohonná látka s MERO alebo ETBE dostatočne stabilná, aby to nemalo negatívny vplyv na motor a jeho výkon.

Ako dlho sú benzíny alebo nafta dostatočne kvalitné?
"To je ako keď sa začali vyrábať bezsírne palivá, tak až kdesi vo Švédsku zistili, že tie palivá potrebujú prísadu lebo motory zostali stáť. Aj nestabilita palív s biozložkami je vlastne v zárodku. Čiže každý sa vyhýba otázke a odpovedi, ako dlho ich môžme skladovať, povedal Žužov.

Podľa Jozefa Žužova je v USA potrebné po 6 mesiacoch spraviť kontrolný rozbor paliva, či je použiteľné. V Európe sa používajú iné lehoty.

"Ja by som povedal, že to nebio palivo, to vydrží, myslím, bez problémov štyri roky. Minimálne štátne hmotné rezervy ich tam majú päť rokov, takže to máme odskúšané a nie je to problém. Pritom tie s biozložkou by nemali mať problém vydržať rok."

Na väčšine čerpacích staníc pritom cisterny privážajú nové palivá každých niekoľko dní.

Koľko biozložiek v palive je dosť?
Biozložky sa do pohonných látok pridávajú v rôznych pomeroch. Začínalo sa s pomerne malým množstvom MERO či ETBE. Dnes sa v litri predaného benzínu alebo nafty nachádza približne 5 až 7 percent biozložiek. V Nemecku sa však už predávajú benzíny s viac ako 10 percent ETBE.

Aj keď väčšina áut zvládne isté množstvo biozložiek v palive, ich privysoké percento by mohlo motoru uškodiť, ak na to nie je pripravený. Tí, ktorí vyrábajú motory, určujú, aké palivá sa môžu používať.

"Vždy závisí od nich, čo sa dovolí normou. Tá norma môže byť aj stopercentné biopalivo bez problémov, ale ten motor musí byť na to pripravený," dodal Žužov.

Vysvetlil, že aj keď musí byť súhra medzi vývojármi motorov a pohonných látok, motorári sú tí, ktorí určujú smer.

Ako príklad toho, že motor dokáže zvládnuť aj netradičné palivo, Žužov spomenul motor vyvinutý v Nemecku, ktorý jazdí na stopercentný olej. "Čiže vy olej nemusíte ani esterifikovať, teda vyrábať estery mastných kyselín. Môžte do auta naliať surový olej a už to ide."

Olej z fritézy namiesto nafty?
Aj na Slovensku sa viacerí motoristi pochválili tým, že namiesto nafty liali do motora prepálený olej z fritézy.

"To by som nerobil. Je to tak, že vždy, keď si pozriete na palivá detailne, vždy je to akási zmes. Tie uhľovodíky sú tam v istom destilačnom rozmedzí. Teda aj dizajn motora je konštruovaný tak, že tam potrebuje nejaké ľahšie molekuly, stredné a ťažšie. A keď mi tam dáme len tú biozložku, tak to bude úzky rez typmi molekúl," povedal odborník na kvalitu motorových palív. Podľa neho dnešné motory nie sú konštrukčne stavané na to, aby spracovali len biopalivá.

"Preto sa stávalo napríklad, keď neboli dobré metyl-estery rastlinných olejov či živočíšnych olejov, hlavne v Ázii, že nízkoteplotné vlastnosti oleja neboli v biozložke vytuningované, biozložky sa nespálili a prešli dole do priestoru oleja. Tam urobili veľkú gélovú zmes, ktorá znefunkčnila celý motor," dodal na záver Jozef Žužov, vedúci inšpekcie výrobkov v Slovnafte.

Aj keď do dnešného motora nalejete čisté biopalivo, bude len otázkou krátkeho času, kedy sa vám to vypomstí na nefunkčnom aute.

zdroj: http://natankuj.sme.sk/c/5839199/biozlo ... kodia.html
Používateľov profilový obrázok
Panzer
Administrátor
Príspevky: 2918
Registered for: 16 years 11 months

Príspevok od používateľa Panzer »

Už nejaký čas používam pri tankovaní aditívum VIF, ktoré má okrem iného na etikete uvedené aj to, že citujem: stabilizuje naftu a predlžuje jej skladovací čas. Takže aj to by mohlo byť isté riešenie pri skladovaní nafty. Nikde som sa však zatiaľ nedočítal, o koľko ten skladovací čas vlastne predlžuje.

http://www.41.cz/vif/doc/test_aditiv.pdf
Používateľov profilový obrázok
-Tommasino-
prispievateľ
Príspevky: 230
Registered for: 14 years 4 months

Príspevok od používateľa -Tommasino- »

Z vlastnej skúsenosti viem, že nafta uskladnená v pivnici: chladné a tmavé miesto ani po 6-8 rokoch nezmenila vlastnosti natoľko aby sa nedala použiť.

Do nafty neboli pridávané žiadne dodatočné aditíva.
Uskladnená bola v 200l sude a nejakých 25l priehľadných bandaskách.

Použitá bola bez problémov v motoroch s commonrailom (D-4D a CDI) , ktoré sú samozrejme citlivejšie na kvalitu paliva, na rozdiel od starých dieslakov čo žerú všetko...



Tommasino
Používateľov profilový obrázok
AKI
expert
Príspevky: 1380
Registered for: 20 years 9 months

Príspevok od používateľa AKI »

Nafta by to mala prezit aj 10 rokov. Problem pri novych motoroch je cetanove cislo. Ak degraduju aditiva, ktore upravuju cetanove cislo (klepanie motora) na CDI motoroch moze odist pumpa. Auto sice prezije nejakych 200l, ale casom odchadza vstrekovanie.
Používateľov profilový obrázok
-Tommasino-
prispievateľ
Príspevky: 230
Registered for: 14 years 4 months

Príspevok od používateľa -Tommasino- »

Dieselové agregáty podla mňa niesu až tak náchylné na kvalitu nafty, a keďže 8 ročnú zvládol pomerne citlivý motor, určite ju zožerie aj agregát.
O nejakom starom z vojenských prebytkov ani nehovorím. :wink:
Používateľov profilový obrázok
AKI
expert
Príspevky: 1380
Registered for: 20 years 9 months

Príspevok od používateľa AKI »

Mas pravdu. Na autach s rokom vyroby do 94 mozes jazdit aj na lahky vykurovaci olej. Centrala by to mala v pohode zozrat hlavne stare vojenske. Diesel agregat je ale pomerne draha zalezitost oproti benzinovej. Podla mna je diesel alebo v pripade nudze olej lahsie zohnatelny.
elegant_rosalind

Príspevok od používateľa elegant_rosalind »

uz dlhsie premislam nad kupov generatora Benzin-Plyn. kolko vydrzi benzin priblizne viem ,aj viem ho oziivit pri dlhsom skladovani ,ale co plyn??? aka je tam trvanlivost??? vie mi niekto poradit?? alebo mate s tymto typom generatora aj niekto skusenosti???
dakujem
Používateľov profilový obrázok
2weird2die
častý prispievateľ
Príspevky: 741
Registered for: 13 years 10 months

Príspevok od používateľa 2weird2die »

nikdy som nepočul že by sa ti metán, propán alebo bután časom rozpadli, nie sú to také zložité štruktúry ako pri benzíne alebo nafte.... a generátor na benzín/plyn môže byť užitočná vec, ak by si po spotrebovaní benzínu vedel efektne vyrobiť drevoplyn/bioplyn.
elegant_rosalind

Príspevok od používateľa elegant_rosalind »

ide mi hlavne o to ci ten plyn--propan-butan ,alebo len butam mozem skladovat vo flasiach aj niekolko rokov....
lebo ak ano ,tak je to potom dobra alternativa uskladnenia velkeho mnozstva energie na dlhu dobu....ak mas generator na benzin-plyn tak mas aj dlho elektrinu.....teplo,svetlo...atd
Používateľov profilový obrázok
AKI
expert
Príspevky: 1380
Registered for: 20 years 9 months

Príspevok od používateľa AKI »

Osobne sa mi alternativa benzin plyn tiez pozdava. LPG vydrzi v podstate neobmedzene. Problem moze byt casom len hrdzavenie nadrze a tym znecistenie plynu. Videl som aj taku aplikaciu, ze v case nudze sa da dotlacat do nadrze LPG vodik vyrobeny elektrolýzou vody.
Používateľov profilový obrázok
Kapo
častý prispievateľ
Príspevky: 1444
Registered for: 16 years 3 months

Príspevok od používateľa Kapo »

A motor na plyn by vedel ísť aj na zemný plyn a bioplyn. A ten si vie človek aj sám vyrobiť.
volmet
prispievateľ
Príspevky: 110
Registered for: 13 years 9 months

Príspevok od používateľa volmet »

aj to hrdzavenie flase sa uz dnes da eliminovat. v obytnych autach a podobnej technike sa (hlavne na zapade) pouzivaju plastovo-laminatove flase na PB. je to obrovska uspora hmotnosti a su priesvitne takze vidno hladinu.
Napísať odpoveď

Návrat na "When the shit hits the fan"